Nowe propozycje gier wideo do sprawdzenia wspólnie z dzieckiem

Zgodnie z tym, co pisaliśmy w przeszłości, jeśli zadbamy o to, by zachować higienę cyfrową i dobrą komunikację, gry wideo mogą być formą wspólnie spędzanego czasu – zwłaszcza, gdy za oknem chmury czy burza. Wiemy też, że nadążyć za rynkiem gier nie jest prosto, więc wracamy z kilkoma propozycjami. Takie pozytywne, wspólne, zrównoważone korzystanie z mediów to może być Wasza okazja do modelowania prawidłowego korzystania z ekranu i gier.

Sprawdźcie, może któraś z nich to to, czego szukacie?

Włóczykij: Melodia Doliny Muminków

Producent: Hyper Games

PEGI: brak; wiek sugerowany przez autora – 5+, ale ze wsparciem rodzica (np. w rozw. zagadek, czytaniu tekstu)

Kto nie zna Włóczykija i muminków? Tych bohaterów nie trzeba przedstawiać. W ramach rozgrywki będziemy przemierzać tytułową dolinę oraz pomagać bardziej i mniej znanym bohaterom opowieści. Będziemy też robić co w naszej mocy, aby w krainie panowała równowaga. Gra mocno zorientowana na przyrodę, spokój, pomaganie innym i wartości artystyczne. Sama oprawa graficzna gry jest bardzo wysokiej jakości i naśladuje książkowe ilustracje. Teksty w grze są dostępne w języku polskim.

Bread & Fred

Producent: SandCastles Studio

PEGI: brak; wiek sugerowany przez autora – 5+, ale ze wsparciem rodzica (np. w rozw. zagadek, czytaniu tekstu)

Bread & Fred to gra opowiadająca o losach dwóch pingwinów wspinających się na szczyt góry. Bohaterowie połączeni są ze sobą linę i chociaż w grę można grać w trybie jednoosobowym, to te okoliczności aż proszą się o to, by grać wspólnie z rodzicem, przyjacielem, siostrą, albo bratem… i tym samym wspólnie ćwiczyć komunikację, współprace i konstruktywne radzeniem sobie z sytuacją, gdy coś nie wychodzi. Gra dostępna w języku angielskim. (Jednakże ilość tekstu nie jest przytłaczająca, a komunikaty raczej proste).

Sea of Stars

Producent: Sabotage Studio

Sea of Stars to gra nawiązująca do dawnych jRPG (Japanese Role-Playing Games) opowiadająca historię bohaterów uosabiających cykl dnia i nocy. Ich zadaniem jest ochrona świata przed złem, które może powrócić i stać się zagrożeniem dla wszystkich ludzi. Podczas swoich misji będą walczyć, szukać sojuszników, rozwiązywać zagadki. Gra w swoich wizualiach, muzyce i wielu aspektach rozgrywki nawiązuje do wczesnych gier wideo i posługuje się stylistyką pixel-art. Gra dostępna w języku angielskim. Uwaga: ze względu na j. angielski i rozbudowaną historię gra może okazać się trudna dla wielu 7-latków.

One Hand Clapping

Producent: Bad Dream Games

One Hand Clapping to przygodowa gra z elementami gry platformowej, w której będziemy wykorzystywać nasz własny głos do przechodzenia kolejnych etapów rozgrywki (nucąc, śpiewając, gwiżdżąc). Dzięki tej mechanice będziemy budować przejścia i zmieniać świat gry. Gra może okazać się dobrą zabawą szczególnie dla tych zainteresowanych ekspresją, muzyką, śpiewem. Gra może wymagać wsparcia rodziców, zwłaszcza w przypadku młodszych graczy (dobrym rozwiązaniem może okazać się podział – kto używa kontrolera, a kto wspiera z użyciem swego głosu). Interfejs gry jest w języku polskim. Sama rozgrywka unika korzystania z tekstu.

Peglin

Producent: Red Nexus Games Inc.

PEGI: brak; autora – 5+ (ze wsparciem rodzica / opiekuna)

Peglin to gra czerpiąca ze znanego pinballa. W ramach rozgrywki kierujemy tytułowym Peglinem (przypominającym małego goblina), którego zadaniem jest pokonywanie wrogów. W jaki sposób? Przez rzucanie kulkami-kamykami, które odbijając się od palików i spadając na dół będą ustalać ile obrażeń mały Peglin będzie zadawał swoim wrogom. Walka jest bardzo uproszczona i nie-obrazowa, a sami twórcy gry utrzymują grę w stylistyce retro (ponownie, pixel-art).


Jeśli czas z grą ma być dla Was korzystny pamiętajcie, aby:

  • przestrzegać zasad higieny cyfrowej;
  • ustalcie Wasze wspólne zasady korzystania z gier wideo;
  • zaplanujcie co będziecie robić po skończeniu grania;
  • zadbajcie o to, by wspólna gra przebiegała w dobrej atmosferze – może wspólnie przygotujcie przekąski?
  • pamiętajcie o dobrej komunikacji.

Zadbanie o jakość Waszego wspólnego czasu, poczucie bezpieczeństwa, otwartość i autentyczność pomoże Wam nie tylko w dobrym, wspólnym graniu, ale i w dobrej współpracy w innych życiowych sytuacjach.

Jeśli chcecie sprawdzić też inne tytuły, które opisywaliśmy w przeszłości, sprawdź nasze poprzednie teksty o grach (wideo i planszowych):

Piotr Prósinowski

doktor nauk społecznych, pedagog, specjalista ds. profilaktyki OPiTU, autor artykułów naukowych i popularnonaukowych dotyczących wychowania, kultury i edukacyjnej funkcji gier wideo. Współautor książki "Cyfrowa miłość. Romanse w grach wideo". W jego zainteresowaniach mieszą się także kultura popularna, literatura dziecięca / młodzieżowa oraz formy kreatywnego spędzania czasu przez młodzież.

Możesz również polubić…

Skip to content