Zgrajmy się z rodziną i przyjaciółmi – planszówki na domowe dni

W ostatnim czasie prowadziliśmy dużo szkoleń dotyczących naszej gry „Sense – jak czujesz?” i chociaż jesteśmy dumni z narzędzia, które przygotowaliśmy, to pamiętajmy, że w sklepach, bibliotekach i różnych innych miejscach jest także wiele innych gier planszowych i karcianych, które mogą urozmaicić Wasz czas z dzieckiem czy partnerem / partnerką. Gry bowiem, to dobra okazja do wspólnej zabawy, do rozmów, czy jeszcze lepszego poznania samego siebie. 

Zawsze cieszymy się, gdy sięgacie po naszą grę, ale postanowiliśmy przypomnieć też o różnych innych produkcjach, które warto sprawdzić i… dać sobie okazję do przyjemnego, jakościowo dobrego spędzenia czasu z bliskimi.

Prezentowana lista to tylko kilka propozycji, pamiętajcie, że świat gier jest przeogromny. Zawsze jednak warto mieć jakiś punkt zaczepienia – i właśnie to dziś chcemy Wam zapewnić! Tak więc: zapraszamy do lektury!

*zdjęcie wydawcy

Stella

Wydawca: Rebel | 3-6 graczy | od 8 r.ż. | język polski:

Stella to „siostrzana” gra znanej gry Dixit. Gra bazuje na kreatywnych kartach-ilustracjach, z których 15 układamy przed graczami na stole. Gracze będą łączyć skojarzenia z rozłożonymi skojarzeniami.

Dzięki rozgrywce uczymy się wzajemnie o swoich skojarzeniach, postrzeganiu kart, odczytywania „małych dzieł sztuki” i „zderzaniem” swoich skojarzeń z tymi należących do innych graczy.

Gra może się sprawdzić szczególnie wśród tych, którzy cenią sobie artystyczną oprawę graficzną oraz niskie skomplikowanie rozgrywki. 

*zdjęcie wydawcy

Kroniki Zamku Avel

Wydawca: Rebel | 1-4 graczy | od 8 r.ż. | język polski:

Kroniki Zamku Avel to gra planszowa, która przeniesie Was do barwnego, fantastycznego świata, w którym wcielicie się w stworzonych przez siebie bohaterów. Będziecie współpracować, eksplorować świat… oraz staniecie na jego straży.

Gra może spodobać się rodzicom, którzy sami grali w gry typu RPG i chcieliby pokazać potęgę wyobraźni i przygód swoim dzieciom. Jednakże ci, którzy nie mieli do czynienia z tego typu grami też z pewnością odnajdą się w roli poszukiwaczy przygód w świecie gry.

Gra posiada dobre wykonanie, dostosowane do młodszych ilustracje, idące w parze z wysoką jakością grafik.

*zdjęcie wydawcy

Story Cubes

Wydawca: Rebel | 2-8 graczy | od 6 r.ż. | język polski:

Story Cubes to bardzo prosta gra oparta na zestawie kości. Na każdej ściance znajdują się różne obrazki / ikony. Zadaniem graczy jest tworzenie takich historii, które połączą wszystkie z nich w jedną. Gra jednocześnie może okazać się dobrym narzędziem edukacyjnym (do nauki budowania opowieści, nauki języka – jeśli robimy to w obcym języku) czy w ramach nauczycielskiej pracy z grupą. Może też okazać się dobrą pomocą do zabawy w budowanie historii… przy ognisku i pieczeniu kiełbasek.

Dostępne są takie dodatki, zwiększające liczbę dostępnych kości.

*zdjęcie wydawcy

Kaskadia

Wydawca: Lucky Duck | 1-4 graczy | od 10 r.ż. | język polski:

Kaskadia to barwna gra, w której gracze, używając par płytek oraz żetonów, budują z nich swoją własną, malowniczą krainę Kaskadii zasiedlając nią różnymi gatunki zwierząt: jelenie, niedźwiedzie, lisy, jastrzębie, łososie. Wygrywa ta osoba, która zbuduje najbardziej spójną krainę oraz zdobędzie najwięcej punktów przez tworzenie określonych siedlisk zwierząt.

Gra może okazać się dobra dla osób, które nie szukają wielkich produkcji, a raczej prostszych, acz wciągających propozycji, przy których można też porozmawiać.

*zdjęcie wydawcy

Parki

Wydawca: Albi | 1-5 graczy | od 10 r.ż. | język polski:

Parki to gra, w której gracze wcielą się w turystów wędrujących po amerykańskich parkach narodowych. Będą wędrować po szlakach, obserwować florę, faunę, uwieczniać ją na fotografiach. Gra posiada stonowaną grafikę, która zapada w pamięć.

Gra nie należy do bardzo złożonych, można ją porównać do wspomnianej powyżej Kaskadii.

*zdjęcie wydawcy

Łąka

Wydawca: Rebel | 1-4 graczy | od 10 r.ż. | język polski:

Łąka to gra, w której gracze wcielać się będą w wędrowców, którzy chodząc po łące zbierać będą znaleziska, obserwować będą zwierzęta i rośliny. Gra nieco mocniej punktuje strategie działania niż Kaskadia i może się okazać nieco bardziej skomplikowana, chociaż wciąż w zasięgu większości graczy.

Gra jest szczególnie ceniona za śliczną oprawę graficzną – zachwyci szczególnie tych, zakochanych w polskiej łące i ich małych mieszkańcach.

*zdjęcie wydawcy

Oltréé

Wydawca: Galakta | 2-4 graczy | od 8 r.ż. | język polski:

Oltree to kooperacyjna gra planszowa, w której gracze wcielają się w bohaterów królestwa, starając się zapewnić spokój w czasach pełnych wyzwań. Każdy bohater posiada swoja umiejętność i ma swoją rolę w obronie królestwa. Gra zorientowana jest wokół scenariusza przygody (gra posiada ich kilka, co pozwala na zróżnicowanie rozgrywki), stawiając przed graczami nowe dylematy oraz odsłaniając w tym sposób nowe karty historii.

Dodatkowo, gracze będą musieli na bieżąco reagować na wydarzenia w królestwie. Czy uda im się ochronić królestwo? To zależy całkowicie od Was!

Wykonanie gry jest wysokiej jakości, acz trzeba pamiętać, że samo pudełko nie należy do małych.

*zdjęcie wydawcy

Gloom

Wydawca: Black Monk | 2-5 graczy | od 13 r.ż. | język polski:

Gloom to kreatywna, choć nieco mroczna gra nawiązująca stylistyką do znanego reżysera Tima Burtona. W grze będziemy sprowadzać nieszczęścia na kontrolowaną przez siebie rodzinę, podczas, gdy pozostali gracze będą ich uszczęśliwiać. Już to pokazuje czarny humor rozgrywki.

Uwaga, gra ta nie jest dla każdego. Jednak jeśli macie w domu nastolatka (z którym np. wspólnie oglądaliście popularną Wednesday), potraficie zachować dystans do tematyki nieszczęścia i trafia do Was mroczniejsze poczucie humoru, ta gra może Wam się spodobać. Przy okazji skłoni Was do snucia wpisanych w te konwencję opowieści. Jeśli jednak macie obawę, że to nie dla Was (lub nie dla Waszego dziecka), to możecie sięgnąć bo produkcje, które nie są zorientowane na taką stylistykę.

*zdjęcie wydawcy

Flamecraft

Wydawca: Lucky Duck Games | 1-5 graczy | od 10 r.ż. | język polski:

…a na koniec coś z zupełnie drugiego bieguna, niż Gloom, czyli Flamecraft. To ekonomiczna gra o żyjących wspólnie smokach i ludziach wspólnie prowadzących sklepy. Posiada piękne ilustracje i uroczą stylistykę, ale niech Was to nie zwiedzie, bo sama rozgrywka wcale nie jest prosta i wymaga planowania. Może okazać się to niełatwe dla początkujących graczy, ale jeśli lubicie wytężyć umysły, to jest to produkcja, która warto sprawdzić! A za samą oprawę graficzną należą się owacje na stojąco!


 

To tylko przykłady gier, pamiętajcie natomiast, że jest ich mnóstwo! A co to oznacza? Że to masa potencjalnych okazji do wspólnej zabawy i spędzenia przyjemnego i relacyjnie niezwykle ważnego czasu.

Piotr Prósinowski

doktor nauk społecznych, pedagog, specjalista ds. profilaktyki OPiTU, autor artykułów naukowych i popularnonaukowych dotyczących wychowania, kultury i edukacyjnej funkcji gier wideo. Współautor książki "Cyfrowa miłość. Romanse w grach wideo". W jego zainteresowaniach mieszą się także kultura popularna, literatura dziecięca / młodzieżowa oraz formy kreatywnego spędzania czasu przez młodzież.

Możesz również polubić…

1 Odpowiedź

  1. 22 listopada, 2023

    […] także gry wideo oraz gry planszowe, które pozwolą Wam dbać o rozmowę i […]