Jakim tytułom gier przyjrzeć się wspólnie z dzieckiem?

Niedawno publikowaliśmy tekst, którego celem ma być ułatwienie znalezienia gry tym, którzy chcieliby zagrać w dobre jakościowo produkcje i spędzić czas z dzieckiem. Tak, jak pisaliśmy, dobrze dobrana do wieku i potrzeb gra może przynieść korzyści. Istotne jest natomiast, by korzystać z nich świadomie i zachowaniem higieny cyfrowej, czy szerzej, psychicznej.

Niekiedy zrobienie pierwszego kroku w szukaniu gry jest wyzwaniem. Zwłaszcza, jeśli ktoś nie ma bogatego doświadczenia z tym medium. Ale wtedy wkraczamy my: dziś podajemy kilka tytułów, które warto sprawdzić i wypróbować wspólnie z resztą rodziny.

Nie wszystkie są grami stricte wieloosobowymi, ale można podejść do tego klasycznie: wymieniać się padem, wspólnie omawiać zagadki, historię opowiadaną przez grę… no i oczywiście wspólnie przygotować przekąski do grania – kanapki, owoce i domową lemoniadę. Już samo przygotowanie wszystkiego to dobrze spędzony czas, więc go nie pomijajcie. Duża część gry operuje tekstem, także nawet obecność rodzica w czytaniu i analizowaniu tego “jak w tę grę grać i co właściwie teraz mamy w niej zrobić” może także okazać się zbliżające. W końcu to także wspólne radzenie sobie z drobnymi przeciwnościami.

A teraz lista gier – potraktujcie je jednak jako propozycje, a nie zamkniętą listę. Pomagamy Wam zrobić pierwszy krok, dajemy punkt zaczepienia, ale sprawdzenie każdego tytułu i ewentualne dalsze poszukiwania zostawiamy Wam.

Luna: The Shadow Dust

Producent: Lantern Studio

PEGI: brak; wiek sugerowany przez autora – 5+, ale ze wsparciem rodzica (np. w rozw. zagadek)

Baśniowa gra przygodowa bazująca na ręcznie rysowanych ilustracjach, dopracowanych i ożywionych na ekranie monitora. Opowiada historię chłopca i jego towarzysza – przyjaciele wspólnie przemierzają ilustrowany świat oraz rozwiązują zagadki. W budowaniu atmosfery pomaga muzyka bardzo dobrze dobrana do baśniowości tej produkcji. Wyzwania logiczne i zagadki mogą wymagać wsparcia rodziców w przypadku mniejszych dzieci oraz tych mniej doświadczonych z graniem (Polskie menu gry, rozgrywka nie operuje tekstem).

Hoa

Producent: Skrollcat Studio

Hoa to baśniowa gra platformowa z elementami przygodowymi. Swoją grafiką może przypominać klasyczne animacje Studia Ghibli (Mój sąsiad Totoro czy Ponyo). W grze wcielamy się w tytułową Hoa, która przemierza barwny las i napotyka różnych jego mieszkańców. Także i tutaj znajdziemy zagadki, ale gra jest także mocno nastawiona na eksploracje lasu. Gra posiada polski interface i napisy.

Armello

Producent: League of Geeks, League of Geeks Pty Ltd

Armello można nazwać elektroniczną planszówką. W ramach rozgrywki gracz wybiera jednego z zwierzęcych bohaterów: np. wilczego wojownika, niedźwiedzią szamankę czy szczurzego łotra. Zwierzęta będą próbować uratować królestwo, którym obecnie włada przeklęty lwi władca. Wygrać można uleczając króla z jego szaleństwa, lub pokonując go – tym samym przejmując władze w krainie. Uwaga: gra zawiera dużo elementów losowych, elementy grozy oraz rywalizację. Może jednak okazać się ciekawa dla fanów gier planszowych. Warto jednak w jej przypadku przygotować młodszych graczy i wyjaśnić na czym polega zdrowa rywalizacja. Gra pozwala na wieloosobową grę sieciową. Gra posiada polski interface i napisy.

GRIS

Producent: Nomada Studio, Blitworks

GRIS to gra w której wcielamy się w bohaterkę przemierzającą nieco surrealistyczny świat. Gra ma bardzo wysokie walory artystyczne (graficzne i muzyczne). Z jednej strony potrafi zauroczyć swoją prostotą, z drugiej strony nawiązuje do tematów trudnych, jak np. depresja i radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami. Jednakże nie każdy gracz to dostrzeże – dla młodszych może okazać się kolejną grą platformową nastawioną na eksplorację i zagadki… dorośli i nastolatki mogą natomiast dostrzec tam emocje i myśli ukryte za danymi obrazami, muzyką i przerywnikami filmowymi. Odbiór może zależeć od umiejętności odczytywania emocji w grafikach i sztuce. Gra posiada polski interface, acz sama rozgrywka głównie opiera się o grafiki, intuicyjność i dźwięki, toteż słowo pisane nie gra w niej większej roli.

Core Keeper

Producent: Pugstorm

PEGI: brak; wiek sugerowany przez autora – 12+

Core Keeper to gra, w której wcielamy się w podróżnika przemierzającego podziemia. Naszym zadaniem będzie kopanie tunelów, zdobywanie zasobów, pożywienia… wszystko by zachować pełnię sił. Przy tym będziemy mogli używać zdobytych zasobów do tworzenia mieczy, zbroi, ale także będziemy mogli… łowić, sadzić rośliny, gotować… Im więcej posiadamy zasobów, tym dalej będziemy mogli zapuścić się w jaskinie i odkrywać nowe zasoby, nowe istoty i mierzyć się z większym niebezpieczeństwem. Jako, że gra posiada elementy zarządzania zasobami i elementy grozy proponujemy ją dla odbiorców powyżej 12 roku życia. Dla młodszych może też zwyczajnie wydawać się za trudna. Natomiast, jeśli mamy dwa bądź trzy komputery w domu, możemy połączyć się przez sieć i eksplorować podziemia wspólnie, budować wspólną bazę i pomagać sobie w zbieraniu zasobów, czy przygotowywaniu jedzenia. Gra jest dostępna tylko w języku angielskim – z jednej strony to okazja, by potrenować swoją znajomość języka, ale może też być to bariera dla tych, którzy są na początku swojej ścieżki nauki angielskiego.

Unravel / Unravel Two

Producent: Coldwood Interactive AB, Coldwood Interactive

Unravel to gra przygodowa, w której wcielamy się we włóczkowego ludzika, który przemierzać będzie świat, pokonywać zagadki – częściowo logiczne, a częściowo zręcznościowe. Gra utrzymana jest w przyjemnej atmosferze. W kontynuacji gry – Unravel Two – wprowadzony został tryb dwuosobowy, na współdzielonym ekranie. Jak bardzo uda się “rozwinąć” naszemu włóczkowemu bohaterowi?

Just Dance (seria)

Producent: Ubisoft

Nie każda gra wymaga siedzenia. O ile przyjemnie jest czasami usiąść i “poklikać”, porozwiązywać zagadki, wcielić się w bohatera, czy podejmować decyzje w grach RPG, to są też gry takie jak Just Dance, w ramach których faktycznie musimy się poruszać. To gra taneczna, w której musimy odwzorowywać ruchy pokazywane na ekranie jak najdokładniej i jak najrytmiczniej tylko potrafimy – co oczywiście nie jest proste! Do gry potrzebna jest konsola z wbudowanym lub dokupionym detektorem ruchu. O ile gra posiada oznaczenie PEGI 3+ to wykonanie ruchów może wymagać umiejętności… ale przecież nie zawsze trzeba przejmować się dokładnością. Po prostu dajcie z siebie wszystko skacząc wspólnie i ciesząc się chwilą frajdy.

To tyle z naszych propozycji na dzisiaj. Wybraliśmy gry, których nie ma w broszurze (zamieściliśmy ją w ramach poprzedniego tekstu o grach – zerknijcie na nasz poprzedni tekst). Jest też wiele gier na nastolatków i dorosłych i o ile tym razem postawiliśmy na gry bardziej uniwersalne, to w broszurze znajdziecie też np. ciekawe propozycje dla graczy 16+ i dorosłych (np. seria Life is Strange).

I pamiętajcie – dobrze dobrana do gracza produkcja może zdziałać wiele dobrego. Żeby jednak tak się stało musimy wybierać gry świadomie i biorąc pod uwagę wiele czynników… ale to naprawdę dobra inwestycja. Poświęćmy więc chwilę i – po prostu – zróbmy to dobrze.

Dobrej zabawy!

Piotr Prósinowski

doktor nauk społecznych, pedagog, specjalista ds. profilaktyki OPiTU, autor artykułów naukowych i popularnonaukowych dotyczących wychowania, kultury i edukacyjnej funkcji gier wideo. Współautor książki "Cyfrowa miłość. Romanse w grach wideo". W jego zainteresowaniach mieszą się także kultura popularna, literatura dziecięca / młodzieżowa oraz formy kreatywnego spędzania czasu przez młodzież.

Może Ci się również spodoba